Φεστιβάλ «Μέρες Φωτογραφίας 2018»

Δημοτική Πινακοθήκη

Παρασκευή, 4 Μαΐου 2018

Το Φεστιβάλ «Μέρες Φωτογραφίας 2018» με τη διοργανωτική σφραγίδα της Φωτογραφικής Λέσχης Πάτρας «Ηδύφως» θα πραγματοποιηθεί όλο το μήνα Μάιο επιφυλάσσοντας πολλές εκπλήξεις. Το φεστιβάλ ξεκινά με τα εγκαίνια της φωτογραφικής έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη που θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 4 Μαΐου 2018 στις 20:30 το βράδυ, στην αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης, στην οδό Μαιζώνος και Φιλοποίμενος.

Με αφορμή την έναρξη των φετινών Ημερών Φωτογραφίας, θα δοθεί και συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη 3/5 στις 13.15 το μεσημέρι, στην αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης όπου και θα μιλήσουν οι εκπρόσωποι του Δήμου Πατρέων (Πολιτιστικός Οργανισμός - Δημοτική Πινακοθήκη/Βιβλιοθήκη), της Φωτογραφικής Λέσχης Πάτρας Ηδύφως και των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη της Αθήνας.

Η αφιερωματική έκθεση αφορά στην Βούλα Παπαΐωάννου (1898-1990) η οποία μυήθηκε στην τέχνη της φωτογραφίας στα μισά της δεκαετίας του ’30 ασκούμενη κατ’ αρχήν με επιτυχία σε λήψεις τοπίου, μνημείων και αρχαιολογικών εκθεμάτων.

Στροφή στην πορεία του έργου της αποτέλεσε η κήρυξη του πολέμου του ’40 και ιδιαίτερα τα δεινά του άμαχου πληθυσμού της Αθήνας που ενεργοποίησαν την κοινωνική συνείδηση της φωτογράφου. Με τη διαπίστωση ότι ο φακός της έχει τη δύναμη να προκαλέσει συνειδήσεις έγινε μάρτυρας στον αποχαιρετισμό των στρατευμένων, στις ετοιμασίες της πόλης για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών και στη φροντίδα των πρώτων τραυματιών. Όταν η πείνα έπληξε την πρωτεύουσα κατήγγειλε τη φρίκη του πολέμου με τις συγκλονιστικές μορφές των αποσκελετωμένων παιδιών.

Μετά την Απελευθέρωση ως υπεύθυνη του φωτογραφικού τμήματος της UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration) η δημιουργός περιηγήθηκε τη ρημαγμένη ελληνική ύπαιθρο και κατέγραψε τις δύσκολες συνθήκες διαβίωσης των κατοίκων της. Ξεφεύγοντας συχνά από τις εντολές της υπηρεσίας της απαθανάτισε προσωπικές ιστορίες και φυσιογνωμίες απλών ανθρώπων που παραπέμπουν μάλλον στην αξιοπρέπεια παρά στην εξαθλίωση.

Στη δεκαετία του ’50 η Βούλα Παπαΐωάννου φωτογραφίζει το ελληνικό τοπίο, τα μνημεία και τους ανθρώπους της υπαίθρου. Το έργο της εκφράζει την αισιοδοξία που επικρατούσε μετά τον πόλεμο για το μέλλον της ανθρωπότητας και ιδιαίτερα την τάση στην επάνοδο των παραδοσιακών αξιών. Την περίοδο αυτή συνεργάζεται συστηματικά με τον Ε.Ο.Τ. (Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού), συμμετέχει στη δημιουργία της Ε.Φ.Ε. (Ελληνικής Φωτογραφικής Εταιρείας) το 1952 και λαμβάνει μέρος σε εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η Βούλα Παπαϊωάννου εντάσσεται στο ρεύμα της «ανθρωπιστικής φωτογραφίας» που αναπτύχθηκε ως αντίδοτο της κατάλυσης των ανθρωπίνων αξιών εξαιτίας του πολέμου. Το έργο παραχώρησε στο Μουσείο Μπενάκη το 1976.

*Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί και ο φετινός Φωτομαραθώνιος, την Κυριακή 6/5, στις 11 το πρωί στην πλατεία Γεωργίου του Α', με 8 ώρες διάρκεια, 8 θέματα και αντίστοιχα φωτογραφίες.