Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Από σήμερα θα πληρώνουμε τις σακούλες για τα ψώνια μας- ΟΛΑ όσα πρέπει να γνωρίζουν καταναλωτές κι έμποροι

Από σήμερα θα πληρώνουμε τις σακούλες γι...

Πόσο θα μας κοστίζουν

Τέλος στις δωρεάν λεπτές πλαστικές σακούλες που χρησιμοποιεί η πλειοψηφία των Ελλήνων για τα ψώνια της στο σούπερ μάρκετ βάζει η νέα νομοθεσία που μπαίνει σε πρακτική εφαρμογή από τις αρχές του 2018. Εξαιρούνται από τις διατάξεις τα περίπτερα και οι έμποροι που ασκούν υπαίθριο εμπόριο.

Αν υπολογίζει κανείς το κόστος της κάθε σακούλας (περίπου 0,04 ευρώ η μια) που θα χρεώνουν πλέον οι επαγγελματίες το ποσό που καλείται να πληρώσει, κατά μέσο όρο, κάθε καταναλωτής θα κυμαίνεται από 10 έως 14 ευρώ το χρόνο. Ωστόσο από το 2019 προβλέπεται νέα αύξηση στο ειδικό τέλος η οποία θα ανεβάσει το ετήσιο κόστος περίπου στα 32 ευρώ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η τιμή της πλαστικής σακούλας στην χώρας μας θα είναι σημαντικά πιο χαμηλή σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς σε πρώτη φάση θα δοκιμαστεί η ψυχολογική επίδραση του μέτρου στις καταναλωτικές μας συνήθειες.

Στόχος της κοινοτικής νομοθεσίας είναι να περιοριστεί η χρήση της πλαστικής σακούλας, ετησίως, στις 90 ανά πολίτη έως το 2020 και στις 40 έως το 2025.

Το κόστος στην υπόλοιπη Ευρώπη

Ολλανδία: 0,25 ευρώ/σακούλα

Ιρλανδία: 0,36 ευρώ/σακούλα

Πολωνία: 0,30 ευρώ/σακούλα (ξεκινά από 1η Ιανουαρίου).

Αγγλία: 0,10 ευρώ/σακούλα

Πορτογαλία: 0,10 ευρώ/σακούλα

Ισπανία: 0,05 ευρώ/σακούλα οι πολύ μικρές πλαστικές και με 0,15 οι συνηθισμένες

Βουλγαρία: 0,05 ευρώ/σακούλα

Ιταλία: τις έχει απαγορεύσει εντελώς από το 2011

 

Ήδη ενόψει της εφαρμογής του μέτρου το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών τρέχει μια μεγάλη καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού.

Ένας από τους βασικούς στόχους της καμπάνιας είναι η ενεργοποίηση του κοινού, καθώς σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ προκύπτει ότι χρειάζεται ενημέρωση του κοινού.

Για παράδειγμα, ενώ το 91% του κοινού συμφωνεί ότι οι σακούλες πρέπει να μειωθούν, ενώ μάλιστα το 64% θεωρεί ότι πρέπει να απαγορευτεί η διάθεση τους και ενώ 2 στους 3 καταναλωτές δηλώνουν ότι κατέχουν κάποιου είδους επαναχρησιμοποιούμενη τσάντα, μόλις το 8% την χρησιμοποιεί επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες συστηματικά (πάντα) και το 23% επαρκώς (συχνά).

Ο βασικός λόγος φαίνεται ότι είναι ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί επαρκώς τα αντανακλαστικά τους καθώς 1 στους 2 δηλώνει ότι δεν τις χρησιμοποιεί επειδή δεν το θυμάται. Στόχος είναι μέσω της ενημέρωσης που θα πραγματοποιηθεί να ενταθεί η χρήση της επαναχρησιμοποιούμενης τσάντας, η οποία σήμερα φαίνεται ότι αποτελεί την βέλτιστη εναλλακτική.

 

 

Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά το φυλλάδιο με τις απαντήσεις σε 23 βασικές ερωτήσεις.

 

Από 1/1/2018, οι παραγωγοί των πλαστικών σακουλών υποχρεούνται να διαθέτουν στην αγορά τις πλαστικές σακούλες με σήμανση, η οποία φέρει τον τόπο και την ημερομηνία παραγωγής και τον Αριθμό Εθνικού Μητρώου Παραγωγού με χαρακτήρες μεγέθους τουλάχιστον 1,2 χιλιοστών και σε εμφανή θέση.

Οι καταναλωτές, από την άλλη, θα καταβάλλουν περιβαλλοντικό τέλος ανά τεμάχιο λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς, με εξαίρεση τις πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς και τις βιοαποδομήσιμες .

Οι σακούλες για τις οποίες γίνεται αναφορά στην ΥΑ είναι οι πλαστικές σακούλες μεταφοράς, οι λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς με πάχος τοιχώματος μικρότερο των 50 μικρών (μm), οι «πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς» με πάχος τοιχώματος μικρότερο από 15 μικρά (μm) που απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως πρωτογενής συσκευασία χύδην τροφίμων, όταν η χρήση τους συμβάλλει στην αποφυγή σπατάλης τροφίμων, οι «επαναχρησιμοποιήσιμες σακούλες ή τσάντες μεταφοράς» με πάχος τοιχώματος μεγαλύτερο ή ίσο των 50 μικρών (μm), που είναι κατασκευασμένες σύμφωνα με το πρότυπο UNE 53942 ή άλλο ισοδύναμο πρότυπο, καθώς επίσης οι πλαστικές σακούλες/ τσάντες μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων με μεγαλύτερες διαστάσεις από αυτές που καλύπτει το ανωτέρω πρότυπο και οι τσάντες από κάθε άλλο είδος υλικού, που έχουν σχεδιασθεί με σκοπό την επαναχρησιμοποίηση τους (σακούλες ή τσάντες πολλαπλών χρήσεων).

Το περιβαλλοντικό τέλος, που επιβάλλεται ανά τεμάχιο για τις λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων (άρθρο 2 παρ. 1γ), δηλαδή με πάχος τοιχώματος μικρότερο των 50 μικρών (μm), ορίζεται από την 1/1/2018 στα τρία (3) λεπτά και από την 1/1/2019 στα επτά (7) λεπτά. Αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ.

Απαγορεύεται κάθε προωθητική ενέργεια εκ μέρους των εμπόρων που αναιρεί, αμέσως ή εμμέσως, τα παραπάνω.

Oι πλαστικές σακούλες μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων με πάχος τοιχώματος από 50 μέχρι 70 μικρά (μm), συμπεριλαμβανομένων των επαναχρησιμοποιήσιμων σακουλών ή τσαντών μεταφοράς με το ίδιο πάχος τοιχώματος, υπόκεινται σε τιμολόγηση και χρεώνονται στον καταναλωτή στα σημεία πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων. Το ποσό της χρέωσης αναγράφεται με τρόπο διακριτό και ευανάγνωστο στα παραστατικά πώλησης προ του ΦΠΑ.

Η απαγόρευση προωθητικών ενεργειών δεν αποκλείει τη δωρεάν διάθεση επαναχρησιμοποιήσιμων σακουλών μεταφοράς στο πλαίσιο δράσεων συλλογής προς ανακύκλωση των λεπτών σακουλών μεταφοράς.

Δεν επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος στις «πολύ λεπτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς» με πάχος τοιχώματος μικρότερο από 15 μικρά (μm) που απαιτούνται για λόγους υγιεινής ή παρέχονται ως συσκευασία χύδην τροφίμων προ ταμείου.

ΕΞΑΙΡΕΣΗ: Εξαιρούνται από τις διατάξεις τα περίπτερα και οι έμποροι που ασκούν υπαίθριο εμπόριο.

Επίσης οι βιοαποδομήσιμες (ή βιοαποικοδομήσιμες)/ λιπασματοποιήσιμες πλαστικές

Με την απόφαση καθορίζονται και οι υποχρεώσεις των εμπόρων, των παραγωγών πλαστικών σακουλών μεταφοράς, των διακινητών και διανομέων πλαστικών σακουλών μεταφοράς, οι έλεγχοι και οι επιβαλλόμενες κυρώσεις για την παράβαση των μέτρων.

Το τέλος έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και τα έσοδα από αυτό αποτελούν δημόσιο έσοδο, το οποίο εισπράττεται από την Α.Α.Δ.Ε. και στη συνέχεια αποδίδεται υπέρ του Ε.Ο.ΑΝ.

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση, αλλά και τον Νόμο προβλέπονται κυρώσεις για τον παραγωγό, τον έμπορο, τον διανομέα.

Σκοπός είναι να "αποφασίσει" ο καταναλωτής να χρησιμοποιεί την ίδια σακούλα ξανά. Δεν θα πληρώνει εκ νέου για τη σακούλα, αλλά και θα αποκτήσει "περιβαλλοντική συνείδηση".

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

Την δική της καμπάνια ενημέρωσης προς τα μέλη της κάνει το τελευταίο διάστημα και η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Πελοποννήσου και Νοτιοδυτικής Ελλάδας. Σε σχετική της επιστολής προς τους εμπόρους της περιοχής αναφέρει τα εξής:

"Δια της παρούσης σας γνωρίζουμε ότι  αναρτήθηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) η υπ’ αριθμ.1211/20-12-17 ΠΟΛ, με θέμα «Παροχή οδηγιών για την αναγραφή του επιβαλλόμενου στη διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών περιβαλλοντικού τέλους επί των εκδιδόμενων παραστατικών πωλήσεων», την οποία υπογράφει ο Διοικητής της ΑΑΔΕ.

Όπως έχετε ήδη ενημερωθεί, από την 1η Ιανουαρίου 2018 δεν θα διατίθενται δωρεάν στους καταναλωτές πλαστικές σακούλες μεταφοράς, αλλά θα χρεώνονται στον καταναλωτή και οι επιχειρήσεις πλέον υποχρεούνται να εισπράττουν ειδικό περιβαλλοντικό τέλος ανά τεμάχιο λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς για την διάθεσή της στους καταναλωτές.  Επίσης το τέλος αναγράφεται στα παραστατικά πώλησης εμπορευμάτων ή προϊόντων και αποτυπώνεται στα λογιστικά αρχεία που τηρούν οι επιχειρήσεις.

Από την ΕΣΕΕ ασκήθηκε μεγάλη πίεση προκειμένου να δοθούν διευκρινίσεις σχετικά με τις τροποποιήσεις που θα απαιτηθούν στις ταμειακές μηχανές και στα λογιστικά λογισμικά για την εφαρμογή του νέου πλαισίου καθώς επίσης για την αποφυγή σημαντικών προστίμων και διοικητικών κυρώσεων. Έτσι εκδόθηκε η σχετική ΠΟΛ στην οποία διευκρινίζεται ο τρόπος αναγραφής και αποτύπωσης του περιβαλλοντικού τέλους.

Συγκεκριμένα:

Στα παραστατικά πωλήσεων στα οποία αποτυπώνεται διακριτά η διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς εμπορευμάτων ή προϊόντων, εκτός από τα στοιχεία του υποχρεωτικού περιεχομένου θα αναγράφεται επιπλέον η αξία του επιβαλλόμενου περιβαλλοντικού τέλους προ του ΦΠΑ με κάθε πρόσφορο αλλά και διακριτικό και ευανάγνωστο τρόπο.

Σε κάθε περίπτωση έκδοσης παραστατικών πώλησης με χρήση ΕΑΦΔΣΣ, κατά τη διάθεση λεπτών πλαστικών σακουλών μεταφοράς προϊόντων ή εμπορευμάτων, θα πρέπει το περιβαλλοντικό τέλος να εμφανίζεται διακριτικά ως πρόσθετο είδος που υπόκειται σε ΦΠΑ συντελεστή Γ και με ποσότητα ισάριθμη της ποσότητας των διατεθέντων πλαστικών σακουλών μεταφοράς προϊόντων ή εμπορευμάτων.

Προκειμένου η ανωτέρω διαδικασία να γίνει αυτόματα, καλό είναι να γίνουν οι κατάλληλες ρυθμίσεις στην εφαρμογή εμπορικής διαχείρισης που εκδίδει τα παραστατικά έτσι ώστε όταν διατίθεται μία λεπτή πλαστική σακούλα μεταφοράς προϊόντων ή εμπορευμάτων, να εμφανίζεται αυτόματα ως παρελκόμενο είδος,  το περιβαλλοντικό τέλος με ΦΠΑ συντελεστή Γ.

Στην περίπτωση έκδοσης αποδείξεων εισόδου με χρήση ΑΔΗΜΕ ή ΦΤΜ που έχουν διαχείριση παρελκομένων ειδών για να γίνει αυτόματη η διαδικασία, καλό είναι να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις στον προγραμματισμό ειδών του ΦΗΜ, ώστε το περιβαλλοντικό τέλος να είναι ένα διακριτό είδος που υπόκειται σε ΦΠΑ συντελεστή Γ, το οποίο θα ανήκει σε ένα νέο διακριτό «ΤΜΗΜΑ» με όνομα «ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΤΕΛΟΣ» και επιπλέον αυτό το είδος θα είναι παρελκόμενο της λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς εμπορευμάτων και προϊόντων με ξεχωριστή τιμή.

Με τις ρυθμίσεις αυτές κατά τη διάθεση λεπτής πλαστικής σακούλας μεταφοράς προϊόντων ή εμπορευμάτων, αυτόματα θα εμφανίζεται ως πωληθέν είδος και το περιβαλλοντικό τέλος.

Σας επισημαίνουμε ότι απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση του νέου πλαισίου από τους συναδέλφους καθόσον δεν προβλέπεται παράταση για την εφαρμογή του και οι κυρώσεις είναι σημαντικές. Το διοικητικό πρόστιμο προβλέπεται από 200 έως 5.000 € ανάλογα με την βαρύτητα της παράβασης.

Τέλος επισημαίνουμε ότι βάσει της παραγράφου 3 του άρθρου 3 της ΚΥΑ 180036/952/2017 από την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων εξαιρούνται οι βιοαποδομήσιμες (ή βιοαποικοδομήσιμες) / λιπασματοποιήσιμες πλαστικές σακούλες μεταφοράς όπως ορίζονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 2 της ανωτέρω ΚΥΑ. Δηλαδή οι πλαστικές σακούλες μεταφοράς οι οποίες στο πλαίσιο τήρησης των απαιτήσεων της παραγράφου 1 (περιπτώσεις γ.3 και γ.4) του άρθρου 6 του Ν. 2939/2001, υπόκεινται σε αξιοποίηση (ανακύκλωση) μέσω βιοαποδόμησης ή λιπασματοποίησης, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ 13432.

Επί πλέον αξίζει να σημειωθεί ότι απαγορεύεται η διάθεση στη αγορά και στον καταναλωτή των οξοδιασπώμενων πλαστικών σακουλών μεταφοράς, δηλαδή των πλαστικών σακουλών μεταφοράς από πλαστικά υλικά στα οποία περιλαμβάνονται πρόσθετα που καταλύουν τη διάσπαση των πλαστικών υλικών σε μικροτμήματα.

Η απαγόρευση αυτή αρχίζει να εφαρμόζεται μετά την εξάντληση των αποθεμάτων τους και πάντως όχι πέραν των 10 μηνών από την έναρξη ισχύος της ανωτέρω ΚΥΑ.

Για τυχόν ερωτήσεις ή απορίες που μπορεί να προκύψουν, μπορείτε να απευθυνθείτε στην γραμματεία της Ομοσπονδίας, τηλ.: 2610-276056 – email: [email protected] ώστε να σας δοθούν περαιτέρω πληροφορίες".

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις