Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Πόσα ασπράδια χρειάστηκαν για να χτιστεί το γεφύρι της Πλάκας το 1866 - ΦΩΤΟ από την αναστήλωσή του - Πότε θα είναι έτοιμο

Πόσα ασπράδια χρειάστηκαν για να χτιστεί...
Μακρυγένη Ελευθερία
[email protected]

Στις 18 Σεπτεμβρίου υπογράφηκε η σύμβαση

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες αναστήλωσης του γεφυριού της Πλάκας στα Τζουμέρκα το οποίο κατέρρευσε την 1η Φεβρουαρίου 2015. Η σύμβαση του έργου υπεγράφη στις 18 Σεπτεμβρίου 2018 και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου 2020. Απώτερος στόχος είναι η αποκατάσταση του μνημείου με σεβασμό στην τέχνη της παραδοσιακής γεφυροποιίας και του πρωτομάστορα Κωνσταντίνου Μπέκα.

Χθες η ΕΥΔΕ Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων  έκανε επίβλεψη του έργου.

Δείτε φωτογραφίες

Το ηπειρώτικο τοξωτό Γεφύρι της Πλάκας, ήταν το μεγαλύτερο των Βαλκανίων  και ανακηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1972. Επίσης θεωρείτο το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.

Περιοδεύουν και αναστηλώνουν! Το «Μπουλούκι» που επισκεύασε το μονοπάτι της Πλάκας και ο ρόλος της Πάτρας – ΦΩΤΟ

Το γεφύρι έχει καταρρεύσει συνολικά τρεις φορές! Το 1860, το 1863 και το 2015, την τελευταία φορά,  έπειτα από βροχόπτωση.

Για την κατασκευή του το 1866 χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των άλλων ασπράδια από 20.000 αυγά.

Κόστισε 180.000 γρόσια και χρειάστηκαν μόλις τρεις μήνες για να γίνει. Τόσα χρόνια μετά οι διαβουλεύσεις για να φτάσουμε στην προγραμματική σύμβαση χρειάστηκαν προσπάθειες δύο ετών, όπως ανέφερε  ο Διευθυντής του Γραφείου της πρώην Υπουργού Πολιτισμού Βαγγέλης Πολίτης, στη διάρκεια εκδήλωσης για το Γεφύρι, στη διάρκεια του 21ου Forum Ανάπτυξης .

Στο σημείο όπου χτίστηκε το γεφύρι της Πλάκας υπήρχε μια παλαιά γέφυρα η οποία καταστράφηκε το 1860. Το 1863 ξαναχτίστηκε από την αρχή από το μάστορα Γιωργή από την Κόνιτσα με χορηγία του επιχειρηματία Γιάννη Λούλη.

Η γέφυρα αυτή γκρεμίστηκε σχεδόν την ημέρα των εγκαινίων της. Το 1866 ξαναχτίστηκε με κτίστη τον Κωνσταντίνο Μπέκα από τα Πράμαντα, έπειτα από εντολή του Οθωμανού Σουλτάνου Αμπντούλ Αζίζ. Το κόστος του χτισίματος έφτασε τα 180.000 οθωμανικά γρόσια. Το ποσό καλύφθηκε και πάλι από το Λούλη και από συνδρομές κατοίκων από τις γύρω κοινότητες.

Για το χτίσιμο του γεφυριού υπάρχει η παράδοση ότι στέριωσαν άνθρωπο στα θεμέλιά του. Άλλοι ισχυρίζονταν ότι έβαλαν έναν Τούρκο κι άλλοι μια επιληπτική κοπέλα από το χωριό Μονολίθι.

Στις 3 Φεβρουαρίου 1878, κατά τη διάρκεια της εξέγερσης ενάντια στους Οθωμανούς, Ελληνικά στρατεύματα, υπό των εντολών του Κωνσταντίνου Κοττίκα, επικράτησαν της Τουρκικής Φρουράς της γέφυρας, και τους εξανάγκασαν σε συνθηκολόγηση.

Τη δεκαετία του 1880 ο ποταμός Άραχθος ήταν το σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία και τη συγκεκριμένη περίοδο σταμάτησε να χρησιμοποιείται. Μετά το 1928 πραγματοποιήθηκαν διάφορες απόπειρες συντήρησης και παράλληλα δημιουργήθηκε νέος δρόμος που συνέδεε τις κοινότητες.

Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η γέφυρα βομβαρδίστηκε από τις Γερμανικές δυνάμες. Παρ' αυτά η γέφυρα άντεξε με μόνο ελαφριές ζημιές. Οι ντόπιοι την επισκεύασαν με τσιμέντο το 1943.

Στις 4 Φλεβάρη 1944, στο τελωνείο δίπλα στο γεφύρι, υπογράφεται η περίφημη συνθήκη ανακωχής ανάμεσα στις αντιπροσωπείες του ΕΔΕΣ και του ΕΑΜ

Τα τελευταία χρόνια η γέφυρα λειτουργούσε ως αξιοθέατο της περιοχής.

Mε πληροφορίες από wikipedia και petrinagefiria

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις